TALARElinje2

Stärk varumärket med historia

Anders Sjöman är kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, där han även ansvarar för det redaktionella arbetet. På Inhousedagen kommer han bland annat att prata om hur allt fler företag använder kraften i sin egen historia för att stärka både varumärken och organisationer. Centrum för Näringslivshistoria tar hand om svenska företags historiska material och hjälper dem att aktivera sina historier, ofta i samarbete med deras inhousebyråer. I Bromma hanteras över 70 000 hyllmeter arkiv från över 300 aktiva företag. Dessutom finns där bildsamlingar, filmer och ett forskningsbibliotek. Här finns berättelserna om företagarna, produkterna och platserna runt om i världen.

Från idé till app-prototyp på 2 veckor

Hur tar du fram globalt gångbara digitala produkter snabbt? Johanna Karlson är UI Design Lead på Oriflame, ett internationellt, direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder. Hon kommer att tala om hur de tog fram en app med hjälp av Googles metodologi ‘design sprint’. Hon beskriver hur kollaborativ design är viktigt för att snabbt ta fram relevanta, digitala verktyg till sina användare och därmed ta snabbaste vägen för dessa produkter att generera affärsnytta.

Setting the Stage: Content Marketing Fundamentals

Joining Mynewsdesk a year ago, Christopher Van Mossevelde has been responsible for implementing and executing a global content marketing strategy within the organization. In his session, Christopher will present a practical, hands-on-approach, to content marketing and share what he has learned along the way, both successes and failures. Christopher has over 15 years of experience in PR & Marketing and has been a key player in receiving two gold medals from the Content Marketing Awards (2015) and most recently one Golden Egg for Best Digital Campaign, Give a beep, Hövding (2017). Christopher also won ‘Marketer of the Year’ at Mynewsdesk (2016).

B2B eller B2C – Så ska du kommunicera i sociala medier

Vad är skillnaden mellan kommunikation i sociala kanaler om du jobbar på B2B- eller B2C-företag? Hur ska du tänka för att optimera kommunikationen utifrån företagstyp? Suzan Hourieh Lindberg kommer tala om hur du som jobbar med kommunikation i sociala medier ska tänka strategiskt utifrån content, publiceringstid och kanalval beroende på om du jobbar mot företag eller privatpersoner som slutkonsument. Hon bjuder på lyckade samt mindre lyckade case samt studier som visar på hur man ska tänka innan du klickar på Post/Publicera. Suzan är grundare av nätverket The Social Few och har bakgrund inom både startup- samt byråvärlden och jobbar i dag som affärsutvecklare.

Kommunicera som en startup – hur ditt företag kan sno de bästa idéerna från Spotify, Facebook och Airbnb

De digitala företagen fortsätter plocka marknadsandelar från de etablerade. De gör det med hjälp av helt nya marknadsföringsmetoder, som de flesta etablerade företag inte ens känner till. Tobias Lundqvist berättar om hur du kan använda dig av dessa metoder i din marknadsföring för att möta förändringen. Han har de senaste fyra åren varit ansvarig för de digitala utbildningarna på Berghs, som i lika många år blivit utnämnda till världens bästa kommunikationsskola i Cannes. Tobias har tidigare arbetat på R/GA – världen största digitala kommunikationsbyrå. Han har också ett förflutet inom den svenska startup-världen med fokus på e-handel. Numera arbetar han som Business Director för Berghs nya affärsområde Berghs Studio.

Så påverkar du kultur och kommunikation på jobbet

Marie Alani kommer på Inhousedagen att tala om hur man kan öppna upp kommunikationen och låsa upp beteendemönster som sätter käppar i hjulen för kulturen i en organisation. Marie kommer att adressera hur värderingar och normer inom en organisation fungerar och hur kan vi påverka dem. Med en bakgrund både på byrå och som entreprenör, brinner Marie Alani för att utveckla individer och organisationer att bli mer värderingsdrivna genom att kombinera både kommunikation och beteendevetenskap. Marie har skrivit boken Lycklig lönsamhet – om att bygga stark företagskultur.

Så säkrar de varumärket globalt

Hannes Lokko, senior graphic advisor hos Husqvarna Group kommer på Inhousedagen att prata om hur de kontrollerar, stärker och säkrar upp sina varumärkens grafiska profiler i den globala kommunikationen, bland annat med hjälp av vår huvudsponsor Laholm Litos verktyg. Hannes Lokko har arbetat i mer än 35 år inom marknadsföring både på byrå- och köparsidan varav de senaste 15 åren såsom ansvarig för den visuella identiteten inom Husqvarna AB.

 

Effektiv logotypdesign – och misstagen på vägen

Jens Østgaard är CAP&Designs varumärkesanalytiker, och kommer på Inhousedagen att tala om hur effektiva loggor bör se ut och varför dålig design dödar många bra varumärken. Jens är skolad i Florens och har under de senaste 10 åren designat logotyper till organisationer i de flesta skeden. Många grafiker är överens om att varumärkesdesign har en särskild lockelse men också särskilda utmaningar. Genom att experimentera med olika designprocesser och med målsättningen att skapa fler kommersiella logotyper än någon annan levande halvdansk, har Jens skaffat sig unika erfarenheter och upplevt fler misstag än de flesta när det kommer till branding.

PRIS

Ordinarie pris: 4 300 kronor exklusive moms
Studentpris: 850 kronor exklusive moms

Du vet väl om att ni får rabatt om ni är fler än tre stycken som går samtidigt? 

TID & PLATS

Inhousedagen tar plats på
Hotell Rival i Stockholm (Mariatorget 3)

den 26 oktober 2017.

Programmet startar 09:00 och håller på till 16:00.

KONTAKT

Johanna Kendrup 
Eventansvarig
johanna.kendrup@agi.se
0707-90 32 99

Camilla Buch
Moderator och programansvarig
camilla.buch@capdesign.se
0762-88 98 12

PROGRAM

linje2

09:00

Inledning

Moderator Camilla Buch inleder dagen och sponsorer presenterar sig



09:20

Föreläsning

Marie Alani, Kultur- och varumärkesrådgivare och medgrundare av Vision Takeoff

Så påverkar du kultur och kommunikation på jobbet



10:10

Föreläsning

Christopher Van Mossevelde, Mynewsdesk

Setting the Stage: Content Marketing Fundamentals



10:40

Fikapaus

Förmiddagsfika



11:10

Föreläsning

Suzan Hourieh Lindberg, Grundare av The Social Few

B2B eller B2C – Så ska du kommunicera i sociala medier



11:35

Föreläsning

Hannes Lokko, Husqvarna

Så säkrar de varumärket globalt



12:10

Lunch



13:10

Föreläsning

Tobias Lundqvist, Business Director

Kommunicera som en startup – hur ditt företag kan sno de bästa idéerna från Spotify, Facebook och Airbnb



13:35

Föreläsning

Jens Østgaard, Varumärkesanalytiker

Effektiv logotypdesign – och misstagen på vägen



14:10

Fika

Eftermiddagsfika



14:40

Föreläsning

Johanna Karlson, Oriflame

Från idé till app-prototyp på 2 veckor



15:05

Föreläsning

Anders Sjöman, Kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria

Stärk varumärket med historia



15:40

Prisutdelning

Vinnarna av dagens tävling presenteras



16:00

Avrundning

Moderator Camilla Buch sammanfattar och avrundar Inhousedagen



PARTNERS

linje2