Vad är CAP&Design LIVE?

Varje år anordnar CAP&Design flera event där vi tar upp olika teman som är aktuella och intressanta för reklamvärlden och alla som arbetar kreativt.

CAP&Design Live är en halvdag där vi samlar inspirerande och kunniga föreläsare, som delar med sig av sina tankar och erfarenheter. Varje event har ett nytt tema, denna gång är det 3D. Programmet fokuserar på dig som kreatör och på hur du kan ta ditt arbete till nästa nivå. Med CAP&Design Live vill vi ge dig möjligheten att ta ditt arbete till nya höjder och fördjupa dina kunskaper inom de senaste för reklamvärlden.

TALARE linje2

                    

Från idé till animerad film

 

Svep är den lite mindre animationsstudion med fullt fokus på designinriktad 3D. Under CAP&Design Live 3D kommer Elias Widerdal och kollegan Fredrik Ekholm att presentera hur processen ser ut från en första idé till en färdig animerad film.

I presentationen får du ta del av breakdowns av några renodlade 3D-produktioner som Elias och Fredrik tycker är intressanta på olika sätt. Kollegorna är delägare av Svep och arbetar i dag som producent/director.

3D Production VR/AR

 

Teddy Larsson är vd och grundare av Scan 3D Innovation, och är en av Sveriges mest erfarna experter inom 3d-skanning. Teddy har en bakgrund inom digital dentalteknik och CAD och har även arbetat med design av medicinska komponenter.

Under Cap&Design Live 3D berättar och visar Teddy hur 3D-tekniken kommer behövas och användas inom framtidens reklam- och filmproduktion. Idag arbetar han med världsledande 3D-skanners och motion tracking system för att skapa content som sedan kan användas i VR/AR applikationer.

              

Att göra det omöjliga – Utvecklingen inom 3D

 

3D grafik är bara ytterligare en färg på paletten, en teknik som leder till oanad kreativitet, eftersom man kan skapa världar och saker som inte finns och där man kan göra precis som man vill.

Maja Ljunggren har jobbat med 3D grafik i över 20 år och inom många områden. I spelbranschen på DICE, i Sydafrika på CSIR Virtual Reality Center, och numera med fotorealistiska bilder och filmer på WSP Visual. Hon har sett en snabb utveckling både tekniskt och användarmässigt.

Från bökigt och dyrt till något som kanske går snabbare och billigare än att anlita en fotograf för att göra samma jobb.

Vad blir nästa steg? Hur skall man tänka i framtiden? Kommer 3D vara ett måste?

 

Iterativ design med 3D-modeller

 

Hur ser framtidens förpackningar ut? Vad är utmaningarna och förutsättningarna att designa för framtidens förpackningar med nya material. Hur använder vi på Grow 3D-modeller i olika designprojekt och varför är det så viktigt i en designprocess?

Kim Onchoi Stenmark är en Industridesigner, utbildad från Umeå Designhögskola. På Grow specialiserar hon sig på förpackningar som oftast är innovationsprojekt med nya material. Bra funktionalitet är något som hon alltid strävar efter i design, utan att kompromissa med estetiken och upplevelsen av föremålen.

Axel Brechensbauer är Konceptdesigner som har studerat filosofi, design och konst i Stockholm, Sydney och Barcelona. Axel designar allt från produkter, förpackningar och skulpturer. Han skapar drömliknande föremål, innovativa mönster och karaktäristiska koncept i strävan efter den ultimata formen. I februari 2019 lanseras Axels bok “Saker vi skapar” som handlar om varför vi skapar och designar saker.

           

Från 2D till 3D

 

Bli inspirerad att ta nästa steg för att implementera eller komplettera din arbetsprocess med 3D-animation. Mattias Brockert har drivit produktionsbolaget Spitfire i 20 år och delar under CAP&Design Live 3D med sig av erfarenheter, reflektioner och case med fokus på 3D-animation.

Mattias tar med dig på en resa genom olika case där man arbetat med 2D- och 3D-animation. Casen bygger på kända varumärken som Sony Music, Lendo, Absolut, Telia och Svevia.

PRIS

Ordinarie pris: 2 450 kronor exklusive moms
Studentpris: 650 kronor exklusive moms

Grupprabatt:

34 anmälda 10%
59 anmälda 15%
10 eller fler 20%

TID & PLATS

Cap&Design Live x 3D tar plats på
Bryggarsalen i Stockholm den 14 mars 2019.

Programmet startar 13:00 och håller på till 16:30. Därefter är det mingel fram till 18:00.

Registreringen öppnar 12:30. (Vi reserverar oss för eventuella justeringar i schemat). 

Adress: Norrtullsgatan 12N, 113 27 Stockholm
T-bana/Pendeltåg Odenplan, gå Norrtullsgatan norrut två kvarter till korsningen Frejgatan. Entrén ligger i Brygghuset mittemot Norrmalmskyrkan.

KONTAKT

Luiza Flôres da Cunha
Eventansvarig
luiza.flores@agi.se
0720-0 95 991

Hanna Jangenfeldt
Eventansvarig
hanna.jangenfeldt@agi.se
0793-47 84 92

PROGRAM

linje2

12:30

REGISTRERING

Varmt välkomna!



13:00

Inledning

Moderator inleder eftermiddagen.



13:10

ATT GÖRA DET OMÖJLIGA – UTVECKLINGEN INOM 3D

Maja Ljunggren berättar om framtidens 3D och utvecklingen inom området. Vad blir nästa steg? Hur skall man tänka i framtiden? Kommer 3D vara ett måste?



13:40

3D PRODUCTION VR/AR

Teddy Larsson visar hur 3D-tekniken kommer behövas och användas inom framtidens reklam- och filmproduktion.



14:25

PAUS



14:55

FRÅN 2D TILL 3D

Mattias Brockert har drivit produktionsbolaget Spitfire i 20 år och delar under CAP&Design Live 3D med sig av erfarenheter, reflektioner och case med fokus på 3D-animation. Bli inspirerad att ta nästa steg för att implementera eller komplettera din arbetsprocess med 3D-animation.



15:35

ITERATIV DESIGN MED 3D-MODELLER

Kim Onchoi Stenmark och Axel Brechensbauer från varumärkesbyrån Grow besvarar frågan: "Hur använder vi på Grow 3D-modeller i olika designprojekt och varför är det så viktigt i en designprocess?".



16:05

FRÅN IDÉ TILL ANIMERAD FILM

Elias Widerdal och kollegan Fredrik Ekholm, från animationsstudion Svep, gör breakdowns av några av deras intressanta case!



16:44

AVRUNDNING

Vi tackar alla talare och besökare för en lärorik dag!



16:45

MINGEL

Mingel slutar 18:00.



PARTNERS

linje2

logo


logo


logo